Wat je kunt verwachten in het rouwproces: 6 tips om je er doorheen te helpen

Wat je kunt verwachten in het rouwproces: 6 tips om je er doorheen te helpen

rouwproces

Frequente gevoelens van droefheid, woede en schuld zijn normaal tijdens het rouwproces. Accepteer deze gevoelens, maar probeer er niet te lang bij stil te staan. Richt je in plaats daarvan op wat je kunt doen om verder te gaan. Op die manier kunt u voorkomen dat u in een negatieve spiraal terechtkomt van denken aan de persoon die is overleden en u verdrietig voelen over zijn of haar afwezigheid. Onthoud dat je mag rouwen, maar dat je dat niet hoeft te doen. Je zult je beter gaan voelen wanneer je accepteert dat de persoon die is overleden nog steeds deel uitmaakt van je leven en wanneer je beseft dat het wel goed komt met je.

Weet wanneer je moet spreken en wanneer je moet zwijgen.

Als je het moeilijk vindt om de woorden te vinden om je gevoelens over te brengen, kan zwijgen gepaster zijn dan spreken. Als er mensen zijn die je pijn niet helemaal begrijpen, proberen ze je misschien op te vrolijken met goedbedoelde opmerkingen, ook al begrijpen ze niet wat je doormaakt. Laat uw dierbaren weten dat u liever wat tijd voor uzelf hebt om met uw eigen gevoelens om te gaan. Doe dit op een vriendelijke manier en probeer te voorkomen dat u onbeleefd of ondankbaar overkomt. Als iemand je vraagt hoe het met je gaat en je hebt het gevoel dat je je gevoelens niet kunt overbrengen, zeg dan gewoon dat het goed met je gaat en dat je geen zin hebt om te kletsen. Als u erkent dat u niet met uw vriend of familielid wilt praten, kunt u voorkomen dat iemand aanneemt dat het wel slechter met u gaat als u niet wilt praten.

Neem geen flauwe complimentjes aan van dierbaren die het niet begrijpen.

Als iemand u een vriendelijke of ondersteunende uitspraak doet, probeer die dan op te vatten als een compliment, niet alleen als iets aardigs om tegen een vriend te zeggen. Als u echter omringd bent door mensen die de omvang van uw verlies niet lijken te begrijpen, wees dan niet verlegen om hen te vertellen wat u voelt. Laat hen weten dat ze niet lijken te begrijpen wat je doormaakt, en probeer ruzie met hen te vermijden.

Als je je hier verlegen over voelt, probeer dan de situatie te vermijden waarin je in de buurt moet zijn van mensen die je verlies niet lijken te begrijpen. Als je naar een groepsevenement moet waar ook mensen bij zijn die je niet kent, probeer dan een vriend mee te nemen zodat je niet bij hen in de buurt hoeft te zijn.

Blijf bezig, maar maak je geen zorgen over de overledene.

Tijdens de rouwperiode is het belangrijk om voor jezelf te zorgen, maar dit betekent niet dat je je verantwoordelijkheden moet verwaarlozen. Houd zoveel mogelijk een routine aan, maar dwing jezelf niet om bijeenkomsten of activiteiten bij te wonen die je verdrietig maken. Het is ook belangrijk om in deze stressvolle tijd niet te herkauwen dat de overledene is overleden. Denk niet na over wat de overledene zou hebben gedaan of hoe hij of zij op een bepaalde situatie zou hebben gereageerd. Probeer in plaats daarvan uw gedachten te richten op hoe u verder kunt en wat u kunt doen om verder te gaan met uw leven.

Conclusie

Hoe moeilijk het ook is, uiteindelijk zult u het verlies van een dierbare verwerken. De beste manier om door dit proces heen te komen is om te erkennen dat het een deel van het leven is, en dat het tijd zal kosten om te genezen. Wanneer je midden in het rouwproces zit, is het belangrijk om je te omringen met mensen die bereid zijn om naar je te luisteren en je te steunen.

Dit betekent dat je uit de buurt moet blijven van mensen die je proberen op te vrolijken, maar dat je in plaats daarvan enthousiast naar je gevoelens moet luisteren. Het is ook belangrijk om actief te blijven in je gemeenschap, omdat dit je zal helpen verbonden te blijven met anderen en je zal herinneren aan de schoonheid van het leven.

Frequente gevoelens van droefheid, woede en schuld zijn normaal tijdens het rouwproces. Accepteer deze gevoelens, maar probeer er niet te lang bij stil te staan. Richt je in plaats daarvan op wat je kunt doen om verder te gaan. Op die manier kunt u voorkomen dat u in een negatieve spiraal terechtkomt van denken aan…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.